Nuffnang Ads

Khamis, 26 Januari 2012

Kamen Rider X

Kamen Rider X/Kamen Raida Ekkusu/Masked Rider X adalah kemasukan ketiga di dalam "Siri Kamen Rider". Ia disiarkan dari 16 Februari sehungga 12 Oktober 1974 dengan jumlah 35 episod. Selepas Kamen Rider V3 dan Riderman memusnahkan Destron kehidupan aman damai mula terancam apabila satu pertubuhan bernama Government Of Darkness (G.O.D) muncul. 

Watak utama Kamen Rider X iaitu Jin Keisuke merupakan seorang pelajar ilmu laut. Ayahnya iaitu Jin Keitaro seorang saintis robot yang bijak dan sentiasa mengeluarkan idea-idea yang menakjubkan. Mereka pada mulanya mempunyai hubungan kekeluargaan yang baik sehinggalah timbul satu pergaduhan di antara mereka. Malangnya mereka terperangkap di dalam keganasan dan dibunuh oleh G.O.D. Jin Keitaro tidak mati namun dengan keadaan yang cedera parah dia sempat mengubahsuai anaknya menjadi “cyborg”  yang telah direka asalnya untuk penerokaan dasar laut. 

Jin Keitaro terpaksa melakukan semua ini demi menghidupkan semula anaknya. Akhinya Jin Keitaro mati setelah mengubahsuai anaknya. Dengan ini Jin Keisuke hidup semula sebagai “cyborg” yang diberikan nama sebagai Kamen Rider X!!! Bermula satu perjuangan baru dalam hidup Jin Keisuke menentang G.O.D demi membalas dendam dan menegakkan keadilan. Kamen Rider X merupakan rider pertama menggunakan senjata bernama Ridol di mana ia merupakan belantan yang boleh bertukar menjadi tali dan cemeti. 

Seperti sedia maklum kebanyakan Rider yang lepas kebiasaannya menyebut “Henshin” sebelum bertukar menjadi Kamen Rider namun berbeza pula Kamen Rider X kerana dia akan menyebut “Set Up” untuk berubah. Cara Kamen Rider X menjelma sangat unik kerana topengnya di mana ia dipasang satu demi satu bahagian muka. Bermula dari kiri mukanya, muka kanan dan bahagian mulut. Kemudian dia akan menjerit “Dai Henshin” untuk mendapatkan kuasa yang lebih hebat. Kamen Rider X merupakan Rider yang paling sibernatik dan seringkali tidak mengetahui kekuatannya yang sebenar.  Walaupun Jin Keisuke menyedari dirinya adalah “cyborg” namun dia masih kelihatan dan berlagak seperti manusia biasa. Dia mampu membengkokkan besi dengan mudah malah tidak cedera walaupun menggenggam mata pisau di tangannya dalam bentuk manusia. 

Di sepanjang perjuangannya Jin Keisuke telah berjumpa Tachibana Tobei dan mengetahui tentang para  Kamen Rider yang lain melaluinya. Selain itu dia juga telah bertemu kembar Interpol iaitu Mizuki Kiriko dan Mizuki Ryoko. Kemudian dia turut mempunyai pembantu wanita bernama Chiko dan Mako yang terlibat di dalam urusan G.O.D. Pada awal siri Kamen Rider X dia hanya menentang kaijin yang berasaskan watak mitos Greek dan Rom. Pada pertengahan siri sehingga akhir Kamen Rider X mula menentang King Dark iaitu ketua G.O.D dan kaijinnya yang mempunyai bentuk kombinasi haiwan dengan watak terkenal dalam sejarah serta fiksyen. Kamen Rider 2 dan V3 turut muncul di episod 27,28,33 dan 34 bagi membantu Kamen Rider X sepanjang perjuangannya. 

Kamen Rider X mempunyai gaya pertarungan yang sendiri dan sentiasa menggunakan Ridol untuk menentang musuh dan membuat tanda “X”. Gaya tendangan Kamen Rider X adalah “X Kick” namun tiada perbezaan di antara “Rider Kick” para Rider sebelum ini. Kenderaan yang dimilikinya adalah sebuah motor yang luar biasa diberi nama sebagai Cruiser boleh digunakan di darat, laut dan udara. Selain itu ia mampu melancarkan serangan seperti Cruiser Great Revolution dan Cruiser Attack. Setelah penelitian perjalanan siri Kamen Rider X ia kurang memberi tumpuan terhadap konsep asal Kamen Rider X direka bagi penerokaan dasar laut. Tidak seperti edisi manga di mana Kamen Rider X digambarkan sebagai “Raja Lautan” .


Tiada ulasan:

Catat Ulasan