Nuffnang Ads

Ahad, 29 Januari 2012

Kamen Rider Stronger

Kamen Rider Stronger/Kamen Raida Sutoronga merupakan siri kemasukan yang kelima di dalam Siri Kamen Rider era Showa. Ia mempunyai 39 episod dan disiarkan pada 5 April sehingga 27 Disember 1975.

Kisah ini bermula apabila rakan baik Jo Shigeru mati dibunuh oleh organisasi jahat bernama Black Satan. Demi membalas dendam Jo Shigeru telah menyertai Black Satan dan menawarkan diri menjalani pembedahan siber sebagai pejuang kejahatan. Setelah selesai pembedahan itu Jo Shigeru terus mengkhianati Black Satan dan menggelarkan dirinya sebagai Kamen Rider Stronger!!! Tema Kamen Rider Stronger berdasarkan elektrik memandangan semua serangannya berunsur elektrik. Gaya “Henshin” Kamen Rider Stronger adalah dengan mengeluarkan kilat dari tangan serentak dengan tali pinggangnya mengeluarkan elektrik untuk berubah.


Jo Shigeru dalam bentuk manusianya sentiasa memakai sarung tangan kalis elektrik kerana menyembunyikan tangannya yang masih kelihatan bentuk “cyborg” iaitu tangan gegelung besi. Selain itu Jo Shigeru sentiasa memakai pakaian dengan huruf “S” yang besar. Dia juga orang pertama yang agak pelik di mana gaya kemunculannya pada kebiasaan berada di tempat tinggi sambil bersiul mengelirukan musuh. Setelah berubah Kamen Rider Stronger sentiasa bermukadimah memperkenalkan diri sebelum berlawan. Kamen Rider Stronger berkonsepkan kumbang yang berlainan dengan para Rider yang lain yang berkonsepkan belalang.

Kamen Rider Stronger mempunyai sebuah motosikal bernama Kabutoro yang mampu mengeluarkan serangan Kabutoro Thunder untuk merenjat musuh. Stronger merupakan Kamen Rider yang berkeyakinan tinggi, sombong dan sentiasa tenang dalam sebarang situasi. Kamen Rider Stronger juga mempunyai rakan seperjuangannya iaitu Misaki Yuriko yang berkebolehan berubah menjadi Electro Wave Human Tackle bersama-sama menentang Black Satan.





Selain itu kemunculan Tachibana Tobei yang tidak dikenali Stronger dan Tackle pada awalnya telah menjadi rakan baik sepanjang perjuangan Stronger. Stronger menentang Black Satan peringkat demi peringkat dan pegawai Black Satan pertama yang menentang Kamen Rider Stronger adalah One Eyed Titan namun tewas di tangan Stronger. Selepas itu muncul pegawai kedua iaitu General Shadow namun One Eyed Titan hidup semula sebagai Hundred Eye Titan setelah menjalani pengubahsuaian. Stronger sekali lagi menentang Hundred Eye Titan dan ia sekali lagi tewas dan mati akibat serangan penamat Stronger serta jatuh ke dalam gunung berapi. Dengan keadaan huru hara yang ditimbulkan oleh Stronger ke atas Black Satan muncul pegawai yang ketiga iaitu Dead Lion telah mengambilalih seluruh kuasa Black Satan dan mengetepikan General Shadow. Kamen Rider Stronger telah bertembung dan berlawan dengan Great Leader Black Satan.

Seperti kebiasaannya Stronger berjaya menewaskannya namun ia tidak tamat begitu sahaja apabila General Shadow telah menubuhkan kumpulannya sendiri iaitu Delzer Army selepas kematian Great Leader Black Satan. Kamen Rider mempunyai misi baru iaitu menghapuskan Delzer Army namun tragedi berlaku apabila Tackle mengorbankan dirinya demi menyelamatkan Stronger dari diracuni oleh Doctor Keito. Kejadian itu menyebabkan Stronger nekad dan berazam menghancurkan Delzer Army. Kemudiannya Stronger membuat pembedahan baru dari bekas saintis Black Satan untuk menambahkan kuasa.


Dengan kuasa baru yang dikenali sebagai “Charge Up” mampu mengubah Stronger  dalam bentuk kedua. Semasa berubah dalam bentuk Charge Up” huruf “S” di dada Stronger akan berpusing kemudian tanduknya bertukar warna menjadi perak serta dadanya mempunyai belang berwarna perak. Dengan perubahan ini Stronger dapat meningkatkan tenaganya dan pelbagai kuasa baru dapat digunakan. Dengan ini Stronger merupakan Rider yang pertama mampu berubah bentuk. Sementara itu di Dalzer Army, General Shadow telah diketepikan oleh Generalissimo Machine yang telah merampas kuasa dan kedudukannya. General Shadow ingin menghapuskan Stronger demi maruahnya yang tercalar. Stronger turut mendapat bantuan para Rider yang lain seperti Kamen Rider 1, Kamen Rider 2, Kamen Rider V3, Riderman, Kamen Rider X dan Kamen Rider Amazon. Delzer Army juga telah menculik Tachibana Tobei.

Stronger akhirnya bertemu dengan General Shadow dan berjaya menewaskannya. Akhir sekali kesemua Rider bersatu memusnahkan Delzer Army manakala Generalissimo Machine mati meletup melalui tumbukan Stronger. Setelah menyelamatkan Tachibana para Rider diberitahu ancaman masih belum tamat kerana pemimpin sebenar Delzer Army masih hidup. Tujuh Rider ini pergi menentang dan terkejut melihat Great Leader merupakan pemimpin Delzer Army. Great Leader sebelum ini pemimpin kepada Shocker, Gelshocker, Destron, G.O.D, Gorgos, Garander Empire, Black Satan dan kini Delzer Army.


Pertarungan terbesar antara para Rider menentang Great Leader berlaku dan mereka berjaya menewaskannya. Walaupun dunia telah aman damai setelah kemusnahan Black Satan dan Delzer Army namun kesemua para Rider masih diperlukan apabila musibah berlaku di masa hadapan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan