Nuffnang Ads

Khamis, 16 Jun 2011

Kamen Rider Riderman

Riderman turut dikenali sebagai "Avenging Demon", Kamen Rider Yongo ataupun Kamen Rider No.4. Riderman tidak mempunyai siri yang tersendiri ini kerana dia membuat kemunculan sulung dan mati di dalam siri kamen rider V3 serta turut mengambil bahagian di dalam siri dan filem kamen rider yang lain.
Nama sebenar Riderman adalah Yuuki Jyoji, seorang bekas ahli saintis Destron. Dia berkhidmat dengan setia untuk Destron sehinggalah Marshall Armor telah memfitnahnya sebagai pengkhianat bagi menutup kegagalan dirinya mengalahkan kamen rider V3. Akhirnya Yuuki dijatuhkan hukuman maut dengan direndam ke dalam kolam asid dan menyebabkan tangan kanan Yuuki melecur teruk. Namun rakan saintisnya sempat datang menyelamatkannya dengan mengalih perhatian Destron melalui bom yang telah mereka pasang.


Selepas melarikan diri dari Destron mereka bersembunyi di terowong bawah tanah Tokyo. Yuuki berazam akan membalas dendam terhadap Marshall Armor demi kebaikan Destron. Ini disebabkan Yuuki seorang saintis yang bekerja di bahagian infrastruktur Destron maka dia beranggapan telah membantu dunia dengan menyertai Destron membuat impian Great Leader membina utopia menjadi kenyataan. Yuuki langsung tidak mengetahui rancangan sebenar Destron.



Yuuki meminta rakan saintisnya menggantikan tangan kanannya dengan tangan siber. Selepas memasang tangan tangan baru Yuuki dengan hanya gerudi dan penyepit elektrik salah seorang saintis keluar mendapatkan bantuan perubatan. Tetapi Marshall Armor telah mengetahui perkara tersebut dan menghantar kaijin menghapuskan mereka. 


Kamen Rider V3 datang tepat pada masanya tetapi kaijin berjaya mengesan tempat persembunyian para saintis. Selepas membunuh rakan Yuuji, kaijin telah menawan adik salah seorang saintis. Namun yang lebih mengejutkan ketika itu Yuuki telah berubah menjadi “Iblis Pendendam” sebagai Riderman!!! Pembedahan itu telah berjaya dan memberikan Yuuki tangan siber serta berkebolehan berubah menjadi Riderman. Riderman bukanlah cyborg yang sempurna  seperti Kamen Rider 1, Kamen Rider 2 dan V3. Ini kerana hanya tangan kanan Yuuki sahaja diubahsuai daripada ciptaan artifisial. Namun Yuuki menutup kelemahan itu dengan kemahirannya menggunakan “Attachment Arms” yang unik, pengetahuan saintifik dan semangat tidak menyerah kalah untuk menentang Marshall Armor.

Riderman hanya menggunakan motosikal Suzuki yang biasa untuk bergerak. Tidak seperti motosikal para kamen rider yang lain, ia tidak berubah dan kekal sama semasa Riderman berubah. Yuuki tidak mempunyai tali pinggang untuk berubah seperti Rider sebelum ini. Yuuki akan memakai "Riderman Helmet" di kepala untuk berubah menjadi Riderman. 


Sepanjang masa itu Yuuki masih menganggap Destron merupakan pihak yang baik manakala Marshall Armor dan pengikutnya sahaja perlu dihapuskan. Riderman membuat keputusan menghapuskan Marshall Armor demi mendapat kepercayaan semula Great Leader. Berbeza bagi V3, dia mengetahui keseluruhan Destron adalah pihak yang jahat. Kamen Rider V3 berpendirian menentang Destron manakala Riderman pula masih setia terhadap Great Leader tetapi tetap diburu dan dibenci oleh Destron disebabkan pengkhianatannya sebelum ini. Pada permulaan Riderman menentang Kamen Rider V3 beberapa kali yang ingin memusnahkan Destron namun setelah mencapai persetujuan mereka menentang Marshall Armor bersama tetapi tidak memusnahkan keseluruhan Destron. Ketika itu Yuuki dalam keadaan serba salah kerana dia perlu bersama dan menentang V3 pada masa yang sama.

Akhirnya Destron mula menunjukkan rupa sebenar dan ingin memusnahkan Tokyo dengan misil nuklear yang dipanggil Pluton Rocket. Kamen Rider V3 dan Riderman mula menyerang pangkalan Destron tetapi sepanjang perlawanan itu V3 terkena letupan lalu pengsan. Kini hanya Riderman seorang diri untuk terus berjuang ke dalam pusat utama Destron. Riderman berjaya memasuki pusat utama dan di situlah dia terdengar pelbagai rancangan jahat Marshall Armor dan Great Leader. Riderman merayu agar Pluton Rocket tidak dilancarkan tetapi tidak dihiraukan Great Leader. Disebabkan itu Riderman telah sedar dan mula berpihak kepada Kamen Rider V3 sepenuhnya untuk menghapuskan keseluruhan Destron.

Di pengakhiran cerita Riderman gagal menghentikan kiraan masa Pluton Rocket maka dia menaiki misil tersebut untuk menghentikannya secara manual. Riderman turut mengucapkan selamat tinggal kepada Kamen Rider V3 dan setelah kiraan berlepas mencecah kosong Pluton Rocket bersama Riderman menuju ke udara. Riderman telah berjaya mengubah haluan Pluton Rocket lalu ia meletup di udara bersama Riderman!!! Kamen Rider V3 menjerit dan mengisytiharkan Riderman sebagai Kamen Rider Nombor 4.

Destron telah dimusnahkan namun turut kehilangan wira yang berani iaitu Riderman!!! Tetapi bagi peminat setia kamen rider Riderman tidak mati dan pasti akan muncul. Ini dapat dibuktikan Riderman muncul dalam filem Five Riders Vs King Dark dan juga di dalam siri Kamen Rider X dan Stronger. Tiada penjelasan bagaimana Riderman terselamat di dalam letupan itu namun bagi sesiapa yang membaca manga Kamen Rider Spirits pasti menemui jawapannya. Dalam edisi manga Yuuki telah tercampak dari letupan dan berada di Tahiti. Yuuki telah kehilangan ingatan akibat letupan itu. Namun ingatannya kembali apabila menentang raksasa  ketam gergasi yang menyerupai Marshall Armor. Setelah menumpaskan raksasa tersebut Yuuki membuat keputusan pulang ke Jepun.

Sekarang mari kita lihat beberapa senjata Riderman iaitu Attachment Arms :

ROPE ARM

Senjata ini sering digunakan dalam pelbagai cara sepanjang perjuangan Riderman. Ia digunakan untuk melarikan diri, memanjat dan juga berlawan. Terdapat Hook Arm dengan sambungan cangkuk untuk memanjat dan berlawan. Selain itu ia mempunyai dua teknik menggunakan tali iaitu Swing Arm dan Sickle Arm.

SWING ARM

Apabila cokmar disambungkan dia mempunyai Swing Arm yang boleh dipanjangkan sebagai senjata bertali. Terdapat juga Net Arm di mana ia boleh mengeluarkan jaring untuk menangkap musuh.

SICKLE ARM

Sickle Arm yang tidak digunakan di dalam siri namun berdasarkan pada gambar ia digunakan untuk pertempuran.

POWER ARM

Ia merupakan senjata terkuat Riderman yang mampu meningkatkan kekuatan serangan Riderman.

DRILL ARM

Tangan gerudi ini dilihat sebagai senjata pencerobohan. Kelemahannya ia perlu disambungkan elektrik untuk berfungsi. Berbeza dalam edisi manga tangan gerudi ini mampu berfungsi dengan baik tanpa menggunakan elektrik.

Machine Gun Arm

Tangan mesingan hanya terdapat dalam edisi manga.

Spray Arm

Senjata yang mempu mengeluarkan gas atau asap untuk mengalihkan perhatian musuh namun ia tidak pernah ditunjukkan.

Octopus Arm

Senjata ini untuk memanjat dan ia juga tidak pernah digunakan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan