Nuffnang Ads

Khamis, 26 Januari 2012

Kamen Rider Amazon

Kamen Rider Amazon/Kamen Raida Amazon merupakan kemasukan siri yang keempat di dalam fraincais “Siri Kamen Rider”. Ia mempunyai 24 episod dan disiarkan pada tahun 1974 sehingga 1975. 

Kisah ini bermula apabila satu kemalangan kapal terbang yang telah meragut nyawa kedua ibu bapa Yamamoto Daisuke yang ketika itu masih kecil. Yamamoto Daisuke yang hilang di hutan Amazon telah dijaga dan dibesarkan oleh puak tempatan di situ. Di situ selain terdapat haiwan-haiwan buas terdapat juga makhluk yang ganas bernama Gorgos, Raksasa Sepuluh Muka. Gorgos telah menyerang kampong Daisuke dan membunuh semua orang kecuali Daisuke. Tujuannya tidak membunuh Daisuke adalah untuk mendapatkan gelang GiGi salah satu artifak purba yang mampu memberikan kuasa mutlak apabila digabungkan bersama gelang GaGa. 


Seorang Bomoh iaitu Bago memberikan gelang Gigi kepada Daisuke dan melakukan pembedahan misteri ke atasnya dengan gabungan ilmu sains serta tamadun Inca. Pembedahan ini memberi kebolehan Daisuke berubah menjadi Kamen Rider Amazon!!! Dengan kuasa baru yang dimilikinya Daisuke menuju ke Jepun. 




Di sana Daisuke telah bertemu Doktor Kosaka Taro yang mengenali bapanya dan boleh memahami bahasa isyarat Daisuke memandangkan dia tidak tahu berbahasa Jepun. Namun Doktor Kosaka Taro mati dibunuh oleh Jujin yang dihantar oleh Gorgos. Tiada siapa lagi yang mampu memahami isyarat Daisuke untuk berkomunikasi. 



Kemudiannya Daisuke telah menyelamatkan seorang budak lelaki bernama Okamura Masahiko dan mereka menjadi kawan. Sepanjang siri ini Masahiko, Ritsuko iaitu kakak Masahiko dan Tachibana banyak mengajar Daisuke cara hidup di Bandar seperti pakaian, adab dan sebagainya. 



Masahiko pada asalnya menggelar Daisuke sebagai Kamen Rider kemudian ditukar menjadi Kamen Rider Amazon atau Amazon Riders. Kamen Rider Amazon kini bertarung untuk melindungi Masahiko, Ritsuko dan gelang GiGi dari ancaman Gorgos. 




Daisuke turut memperolehi sebuah motosikal yang unik bernama Jungler. Keunikan Jungler adalah rekaan dan penampilan yang unik. Jungler mempunyai “mata” dan “mulut” di hadapan manakala “sayap” di belakang. Di dalam “mulut” Jungler mempunyai tali dan pelancar cangkuk untuk digunakan sesuatu kejadian. Selain itu Jungler tidak berubah bentuk semasa Daisuke berubah menjadi Kamen Rider Amazon. Kamen Rider Amazon bertukar secara biologikal berbanding Rider lain yang memakai topeng dan zirah. Walaupun Amazon mempunyai tali pinggangnya semasa dan sebelum berubah namun ia bukannya alat untuk Amazon berubah. Amazon menggunakan gelang untuk berubah. 

Kamen Rider Amazon juga lebih ganas dan kejam berbanding para Rider sebelum ini.  Teknik berlawan Kamen Rider Amazon agak primitif kalau dibandingkan para Rider sebelum ini disebabkan dia dibesarkan di dalam hutan. Amazon juga tidak pernah menggunakan teknik-teknik para Rider sebelum ini seperti Rider Punch, Rider Kick ataupun Rider Jump namun teknik serangannya yang diberi nama haiwan sangat berkesan mengalahkan musuh. Selain itu juga Amazon satu-satunya Rider pertama yang boleh membuka mulutnya untuk menggigit musuh selain Kamen Rider Gills dalam siri Kamen Rider Agito. Walaupun rekaan Amazon berkonsepkan biawak namun seolah-olah Amazon gabungan dari pelbagai haiwan. Amazon pada awalnya sentiasa membongkok seperti haiwan ketika berlawan tetapi ianya berubah di mana dia yang telah mempelajari gaya hidup tamadun mengubah gaya pertarungannya serta menghasilkan Rider Kick. 

Disebabkan teknik berlawannya sangat berbeza maka kebanyakan musuhnya mati dengan memancutkan darah sambil dibelah dua oleh serangan penamat Amazon iaitu “Dai Setsudan”. Hanya sedikit sahaja dilihat musuhnya mati meletup. Amazon juga mempunyai rakan seperjuangan iaitu Mogura, jujin yang mengkhianati Gorgos dan menjadi kawan kepada Amazon. Ia membantu Amazon setiap kali memerlukan bantuan bermula dari episod 5 sehingga 20. Tetapi Mogura telah mati dibunuh oleh Mushroom-Jujin. Walaupun Amazon berbeza dengan para Rider yang lain dia masih diterima sebagai keluarga Rider dan bersahabat dengan Kamen Rider X. 

Amazon dan Hebitonto-Jujin (pengkhianat Gorgos) telah bertarung dengan Gorgos. Akhirnya Gorgos mati dalam letupan. Namun ianya tidak tamat begitu sahaja apabila gelang GaGa artifak purba kedua yang berada di tangan Gorgos ketika mati terjatuh di tangan pihak lain iaitu Garander Empire. Emperor Zero merupakan ketua Garander Empire dan ini menyebabkan Kamen Rider Amazon meneruskan perjuangannya. Amazon menentang Garander Empire dan Emperor Zero. Di episod terakhir dapat disaksikan kuasa gabungan gelang GiGi dan Gaga. Setelah kemusnahan Gorgos dan Garander Empire Amazon telah meninggalkan Jepun untuk melihat dunia luar. Amazon pasti akan kembali apabila dunia didatangi penjahat. Sepanjang siri ini tiada satu para Rider sebelum ini datang membantu Kamen Rider Amazon berjuang dan ini membuktikan Amazon adalah salah satu Kamen Rider yang hebat.      


Tiada ulasan:

Catat Ulasan